3 Bijzondere rechtszaken in 2019!

2019 Was (zoals ieder jaar) een jaar van spraakmakende uitspraken op het gebied van intellectueel eigendom. Iets met appels met peren vergelijken, levensmiddelen uit Israël en kordate mannen die een biertje drinken met hun kornuiten. Ik hoor jullie denken: wat?! In deze blogpost worden de drie rechtszaken toegelicht!

1. Apple’s en Pears met elkaar vergelijken

Toen in 2014 het merk Pear Technologies Limited haar merk wilde registreren, diende Apple bezwaar in. Appels met peren vergelijken, aldus Pear Technologies Limited. Apple was van mening dat er kans op verwarring zou kunnen ontstaan met hun producten. Apple werd in het gelijk gesteld en het Europese merkenbureau weigerde de aanvraag.

Zie hieronder de logo’s en oordeel zelf. Worden er appels met peren vergeleken?

Apple vs. Pear Technologies Limited

Pear ging hiertegen in beroep. Zonder succes: het oordeel bleef dat er verwarring zou kunnen ontstaan. Pear vocht de uitspraak aan bij het Europees Gerecht en dit keer met succes. Apple blijft de inschrijving aanvechten.

2. Israëlische nederzettingen leiden niet tot ‘made in Israël’

In 2015 werd er door de Europese Commissie geoordeeld dat producten uit Israëlische nederzettingen een apart etiket zouden moeten krijgen. De aanleiding hiertoe zou zijn dat de nederzettingen volgens het internationaal recht illegaal zijn en niet onder de Israëlische soevereiniteit vallen. Frankrijk nam dit over. Een Israëlische wijnproducent, wiens wijngaard op de bezette Westelijke Jordaanoever ligt, stapte naar de rechter. Hij was namelijk bang voor de export van zijn wijn naar Europa.

Het Europese Hof heeft op 12 november 2019 geoordeeld dat indien er op het etiket van een product uit de bezette nederzettingen ‘made in Israël’ staat, de consument misleid wordt omtrent de herkomst van het product. Producten uit de door Israël bezette gebieden moeten vanaf nu dan ook de herkomstaanduiding ‘uit Israëlische nederzetting’ dragen.

3. Kordate mannen drinken een biertje met hun kornuiten

In 2018 kwam Lidl met een nieuw biertje op de markt: Kordaat, ‘’voor alle kordate mannen van Nederland’’. Lidl had eerder in 2018 het woord- en beeldmerk aangevraagd bij het Benelux Merkenbureau.

Grolsch, de producent en merkenhouder van Kornuit, was hier niet blij mee. Grolsch vond dat er door Lidl voordeel werd getrokken uit Kornuit doordat zij het merk Kordaat gebruiken. Grolsch startte een kort geding, maar verloor omdat de voorzieningenrechter oordeelde dat de overeenkomsten tussen de merken te gering zijn.

We zijn meer dan benieuwd naar welke spraakmakende uitspraken er in 2020 worden gedaan. Jij ook? Wordt vervolgd!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *