Compensatie bij vluchtvertraging

We zijn weer terug van vakantie en dit betekent: back to business. In de vakantieperiode heb ik vaker de volgende vraag gehad: ‘’Heb ik recht op compensatie bij vertraging/annulering van mijn vlucht?’’ In deze blogpost wordt hierop ingegaan aan de hand van het Verdrag van Montreal en Verordening (EG) 261/2004.

Wanneer recht op compensatie?

Indien je vlucht meer dan drie uur vertraagd is heb je al recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Het is hierbij van belang dat het gaat om vertraging bij aankomst en niet om vertraging bij vertrek. De hoogte van de vergoeding hangt samen met de vluchtafstand, en staat los van de ticketprijs.

Tevens is het van belang dat er sprake is van een vlucht welke vertrekt uit Europa of een vlucht die wordt uitgevoerd door een Europese luchtvaartmaatschappij. Let hierbij wel op dat het om de uitvoerende maatschappij gaat en dit niet perse de maatschappij betreft waar u de tickets heeft gekocht.

Annulering van vlucht

Indien je vlucht wordt geannuleerd en de annulering minder dan veertien dagen voor vertrek aan je kenbaar wordt gemaakt, heb je recht op compensatie. Mocht de luchtvaartmaatschappij een alternatief aanbieden, dan bestaat er een mogelijkheid dat het recht op compensatie vervalt. Hieronder vind je een overzicht van compensatiebedragen:

Verzorging

Indien de vertraging meer dan drie uur bedraagt, dan dient de luchtvaartmaatschappij verzorging aan te bieden. Dit houdt in:

  • Hotelovernachting(en) indien de vlucht pas de volgende dag/op een andere dag plaatsvindt;
  • Vervoer van en naar de luchthaven;
  • Eten en drinken ten tijde van de vertraging.

Buitengewone omstandigheden en overmacht

Om in aanmerking te komen voor compensatie moet er als laatste voorwaarde geen sprake zijn van een buitengewone omstandigheid of overmacht. Dit zijn situaties die de betreffende luchtvaartmaatschappij niet had kunnen voorkomen, zoals bijvoorbeeld terreurdreigingen, vulkaanuitbarstingen of hevige storm. Een staking van het eigen personeel, zoals bij Ryanair in de zomer van 2018, werd niet gezien als buitengewone omstandigheid.

Claimbureaus zoals Aviclaim kunnen helpen met het verkrijgen van de compensatie. Deze wordt immers vaak onterecht afgewezen door luchtvaartmaatschappijen vanwege zogenaamde buitengewone omstandigheden. Laat het er dus niet zomaar bij zitten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *