Kansspel gebruiken als promotie: wat zijn de spelregels bij ‘’like&win-acties’’?

We zien het elke dag voorbij komen op social media: promotionele kansspelen. De ‘’like&win-acties’’ vliegen ons om de oren en we worden continu in de verleiding gebracht om een product aan te schaffen vanwege de kans op het winnen van een leuke prijs. Organiseer jij wel eens dergelijke promotionele kansspelen? Dan is het goed om te weten dat hieraan voorwaarden zijn verbonden!

Voorwaarden

Een promotioneel kansspel is een kansspel bedoeld om een product, dienst of organisatie te promoten. Om dit soort campagnes te mogen voeren, moeten aanbieders aan bepaalde voorwaarden voldoen.

Er is geen vergunning nodig voor het organiseren van een promotioneel kansspel, maar er zijn wel spelregels. De voorwaarden zijn te vinden in de Gedragscode promotionele kansspelen. De belangrijkste voorwaarden zijn:

• Er moet sprake zijn van gratis deelname;

• Per product, dienst of organisatie mag maximaal één keer per jaar een promotioneel kansspel worden aangeboden;

• Aan een promotioneel kansspel mogen geen andere kosten verbonden zijn dan door de deelnemer daadwerkelijk gemaakte communicatiekosten (maximaal € 0,45);

• Een promotioneel kansspel is tijdelijk van aard (maximaal één jaar);

• Een promotioneel kansspel mag maximaal 20 trekkingen bevatten;

• Er moeten algemene voorwaarden opgesteld worden (en deze moeten aan de deelnemer kenbaar gemaakt worden);

• Bij deelname door een minderjarige is toestemming van een ouder noodzakelijk;

• Het prijzenpakket mag maximaal € 100.000 bedragen.

Om een aantal van deze voorwaarden te ontwijken, is het mogelijk om een ‘klein’ promotioneel kansspel te organiseren. Hiervoor hoeven geen algemene voorwaarden te worden opgesteld en geldt er geen limiet aan het aantal trekkingen. Het prijzenpakket mag dan ‘maar’ maximaal € 4.500 bedragen.

Opletten!

Winacties op social media staan zo online en kunnen zeker een goede manier zijn om jouw producten of diensten onder de aandacht te brengen, maar realiseer je dat je te maken hebt met bovengenoemde voorwaarden. Je wilt natuurlijk niet de Wet op de kansspelen overtreden door niet aan de gedragscode te voldoen, met alle gevolgen van dien.

Ben je benieuwd hoe je als ondernemer je producten of diensten onder de aandacht van je publiek krijgt? Wil je een actie organiseren die gezien wordt als promotioneel kansspel? Twijfel je over het voldoen aan de voorwaarden? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag verder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *